Ahad, 4 Oktober 2009

Berbicara soal kehamilan sememangnya memang menarik perhatian wanita yang mmg bercita-cita utk bergelar ibu..mungkin ramai di kalangan kita cukup teruja dan sentiasa memasang impian yang indah2 tentang kehamilan..tak kurang juga takut utk menempuh saat kehamilan apatah lagi saat kelahiran..

di medan ini saya ingin berkongsi..mungkin tidak secara ilmiah tetapi sedikit pengalaman tentang hamil luar rahim ini agar sedikit sebanyak dapat membantu pada mereka yg mungkin menerima nasib yang sama..

beberapa bulan selepas perkahwinan, biarpun tidak merancang soal zuriat, jauh sudut hatiku tidak sabar utk menimang cahayamata. Apatah lagi jiwa sentimental ku ini sering mengungkapkan cahayamata itu tanda CINTA 2 jiwa yang bersatu menempuh badai kehidupan menuju keredhaan Ar-Rahman.

Sebab itu beberapa tahun sebelum perkahwinan, biarpun masih belum tahu siapa suamiku..aku tak kekok membaca apa2 sahaja majalah dan info2 berkaitan persediaan sebagai ibu. Hmm..bila dah bergelar isteri apa lagi, makin berapi semangat aku menjejaki info bayi dan ibu, ibu dan bayi.

beberapa bulan lepas perkahwinan aku dapat rasa perubahan pada diri aku. macam2 tanda kehamilan berlaku pada aku. tapi susah aku nak caya sbb alhamdulillah aku tiada alahan. tanda2 awal yg paling ketara aku sedari adalah cuma selera aku bertambah dan byk perkara biasa yg aku buat aku rasa kekok dan pening. Contohnyer naik lift, selalu tak pening, tiba2 hari tu aku pening. naik ekslator, selalu tak gayat, tiba2 aku gayat.

hmm, adakah aku hamil??? agak kompius sbb period on going dgn tidak teratur. hmm, utk kepastian, test la sendiri. hmm berdebar gak nak tau ni, ALHAMDULILLAH, pregnant!!! but naper masih period erk??? hasil bacaan sebelum ni, aku dah dapat agak something wrong with me..immedietly aku jumper doktor...heheheh doktor pon pelik awak period tapi naper awak buat pregnancy test??? huhuuhu malu gak nak jawab..nampak sngt aku begitu teruja nak jadi UMMI..finally doktor di klinik terus rujukkan aku ke hospital terdekat.

ringkas cerita, doktor suspek HAMIL LUAR RAHIM...masyaAllah!!! rasa mcm ada bende berat menimpa aku..kalo bercerita lisan boleh ler aku cakap seolah - olah bedebuk atas kepala menerima perkara ini...

APA AKU BUAT???

x putus2 aku pujuk hati..x per suspek jer..tak betul tu... insyaAllah yakin Allah akan tolong aku!! selalu husnuzon ngan Allah kerana ianya sama gak macam doa..terus menerus aku pujuk hati aku agar kuat hadapi situasi itu. sedih lagik kerana waktu tu aku berjauhan dari suami...aku di sini dia di sana...slowly aku maklumkan pada hubby..dia terkejut tp dlm kekalutan itu dia cuba bertenang sambil menenangkan aku yg sama2 berpura-pura tenang. sbb aku disuspek hamil luar rahim, aku terus masuk ward. hubby pon sepantas kilat bergegas utk jumper aku. Dia janji dia akan sampai esok.

masuk jer ward, huhuhu dikelilingi org2 yang sakit..aku bertambah sakit. takut plak nak ngandung sbb macam penyakit & masalah yang real depan mata aku. tp aku x putus2 berdoa agar aku negatif hamil luar rahim..doktor dtg check berkali2..serius aku tak sakit..so doktor putuskan aku bleh kuar disamping desakan aku jugk mmg nak kuar.

3 minggu aku kuar dr ward, badan kurasa tidak sihat. perutku selalu mengulas semacam senggugut. sakit2 pon aku masih bergerak aktif siap tolong menolong dalam majlis kenduri lagik. tapi aku tiba2 sakit yg teramat sngt selepas kuat bekerja dalam majlis kenduri..sakit sngt dan mula lah cepat marah...melihat perubahan tu ada gak suara2 yg suarakan kemungkinan ini buatan kianat..huhuhuhu takutnyerrr!!! camner nak ubat tu!!!

alhamdulillah hubby always positifkan aku. ummi pon selalu bagi aku semangat!! mak sbg mak mentua pon tak putus2 bagi jalan agar aku berubat..mak bawa aku pi sebuah klinik, siap scan. tnpa ragu2, doktor ckp aku dah keguguran. huhuhuhu tahan jer airmata ni sambil sengeh2 depan org. tanda konon2nyer lega sbb aku bukan hamil luar rahim...tp manalah ada seorg ibu yg tak nangis bila tahu dia keguguran!!! puas aku nangis malam tu...suami ku tak pernah putus asa. selalu jer dia disisi bisikkan semangat kepada aku agar sabar dan kuat hadapi semua ini..lihat kesungguhannya memujuk, aku tak sampai hati menangis depan suamiku...perlahan2 kupujuk diri agar redha dgn ketentuan Allah.

tak lama lepas itu, sakit yang teramat sngt kembali menyerang aku. kali ini tiba2 aku rasa sesuatu telah pecah dalam perutku...tapi aku tak faham apa yg buat aku bertahan dan tak pegi jumper doktor..aku ingatkan aku senggugut teruk.

2 hari lepas tu, tiba2 aku sakit yg lebih teruk. sedikit pon aku tak mampu bergerak. gerak jer sket aku akan rasa seolah2 darah memancut deras dari rahim naik menusuk jantung..rasa dah nak mati waktu tu...mujurlah kawan2 pejabat...wahida,rini,fara n nik datang jenguk aku di rumah sambil bawa nasi bungkus..dalam gurau senda bersama mereka aku tiba2 sakit teramat sangat...terasa lagik darah yg deras memancut laju menusuk jantungku..terus mereka kejarkan aku ke UNIT KECEMASAN HOSPITAL TERDEKAT...dr pukul 3 petang aku di ward kecemasan, jam 9 malam baru doktor yg buat rondaan dapat kenal pasti aku PESAKIT LUAR RAHIM YG KRITIKAL...huhuhu kalo lambat lagik dikesan, pasti aku dah ARWAH!!

terus doktor jadualkan aku utk dibedah jam 3 pagi. dari 9 malam hingga 3 pagi, aku hnya mampu berdoa agar semuanya berjalan lancar. sepanjang tu juga aku cuba tenangkan diri agar tekanan darah aku tidak tinggi sewaktu pembedahan. cubaan bertenang mmg susah tp itu adalah yg terbaik di saat2 sebegitu.

esok pagi lepas pembedahan, doktor datang berjumpa sambil bertanya khabar. Alhamdulillah aku selamat..tapi....

"Disebabkan kita lambat kesan puan HAMIL LUAR RAHIM, tiub fallopio puan sebelah kiri terpaksa dipotong dan diikat. Oleh itu, mulai sekarang hanya sebelah tiub fallopio puan berfungsi. Puan masih boleh mengandung, tapi perlu berhati hati kerana kebarangkalian perkara ini berulang adalah tinggi...."

itulah penjelasan doktor pagi tu...sebak jiwa aku mendengarnya..rasa nak menjerit menangis merintih atas apa yg berlaku..terasa jugak aku ni seolah2 org CACAT...selepas tu suamiku datang sambil tersenyum dan terus mencium dahiku sambil melafazkan hamdallah kerana aku selamat...kuceritakan segala penjelasan doktor..tenang dan senyumnya mengajak aku untuk terus redha dan sabar kerana segalanya ada hikmahnyer.

panjang sngt kan??? inilah luahan hati yg saya rasa nak berkongsi..mungkin disebalik cerita ini kita leh sama2 carikan pengajaran daripada cerita ini...hmm..saya serahkan kepada sahabat2 ...

Daisypath Next Aniversary Ticker

Posted by Wafie ~ Ummu Amri On 9:55 PTG 61 comments

61 comments:

~aRniNaDrah~ berkata...

alhamdulillah berkat kesabaran tu akhirnya lahirnya putera penyambung warisan kan. Sesungguhnya Allah sangat menyayangi yus dan menguji hambaNya mengikut kemampuan mereka.

MrsSerih berkata...

salam..
Risau plak saya baca cerita awak. Saya pn baru jgk mengandung, and saya ada sakit mcm senggugut... risau plak kalo kandungan luar rahim..

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

jgn takut MrsSerih...hilangkan tanda tanyer Puan dengan rujuk terus kepada doktor yang sesuai..Puan dah mengandung braper minggu? better gi scan utk kesan kat mana baby 'landing'..insyaAllah semuanya ok..ingat jgn terlalu bimbang..doakan yg terbaik!!

TRISYIA SULAM berkata...

saya juga mengalami nasib yang sama..MENGANDUNG LUAR RAHIM..baru semgu lepas operate dan masih dalam pantang.tiub falapio sebelah kiri terpaksa dibuang bersama2 janin yang berusia 7 mgu lebih..sedih hanya Allah sahaja yang tau memandangkan ini adalah kehamilan yang pertama setelah 10 bulan menanti..apa2 pun saya tetap redha dan berharap suatu hari nanti akan dikurniakan anak..insyaAllah

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

takziyah trisyia. apa pun alhamdulillah trisyia selamat dibedah. takper jgn sedey2..optimis!!! berlapang dada dgn Allah yer..redha dan ceriakan diri trisyia dan bersangka baik dgn Allah serta YAKIN Allah bersama kita jika kita SABAR..insyaAllah Allah akan beri yg lebih baik selepas ini. Penantian saya tak lama tau..beberapa bulan slps operate sy dah pregnant semula dan skrg saya dah ada sepasang cahayamata..yakinlah dgn kuasa SABAR, rahmat Allah akan merahmati kita.ameen

Tanpa Nama berkata...

SALAM...

Terasa sayu hati baca kisah ni..takut pon ada..
saya dah kawen hampir 10 bulan..baru2 ni datang period tapi ari ke-3 dah kering.. sekarg ni rasa teramat sakit di dalam perut.. macam diserang gastrik..sebelum ni x pernh pon kena gastrik..risau sgt2..tapi takut nak g jupe doktor.. camne yer..ada advise pe2 tak?

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

salam..

mayb gak puan mengandung..so buat maternity test..beli je test kit tu kat farmasi to confirm puan pregnant ker x..

if pregnant, cepat2 JUMPER DOKTOR..cari klinik yg leh scan kedudukan janin tau!! penting ni if ur pregnant!!

jgn takut nak jumper doktor...atasi takut demi masa depan..

ringkasnya, 1 - test sama ada puan pregnant @ tidak

2 - JUMPER DOKTOR SAKIT PUAN

Unknown berkata...

salam..saya jgk salah sorang darinya..mengandung luar rahim..ingin berkongsi pengalaman dgn rakan2 yang lain...kandungan masa tu dah masuk 5 minggu..x tahu pun masa tu dah ada..patut pun selama seminggu tu sakit bawah perut.ingatkan senggugut..tp xkan sampai seminggu kn..o,lgpn period lwt 10 hari masa tu..husband bwa klinik jgk dalam tempoh tu.sbb dah hari2 saya mengadu sakit x kebas2.tp yg magiknya klinik tu pun x dpt kesan..check air kencing n darah sekali..pastu siap tanya kat saya balik 'puan mengandung ke?'..eh,kita plak yg d tanya balik..xpala..lepas dah 3 hari balik dr klinik tu,sakit makin bertambah teruk..xtau nak agak penyakit apa yg saya hadapi ni??lastly,husband terpaksa bwa pg hospital sbb saya dah pandai pitam masa tu.muka dah pucat,badan sejuk semacam,darah dah banyak keluar..mmg masa tu teruk sangat2..x boleh baring dah.bila baring rasa macam x boleh b'nafas..dah berlaku pendarahan dah masa tu..sampai je hospital doktor sahkan mengandung luar rahim..adusss..terkejut walaupun dalam keadaan sakit masa tu..n masa tu jgk doktor bagitau kena operate serta merta.......sebelah telur n kandungan kena buang sekali...sedih jgk..tp nak buat cmana kn..xda rezeki lg...hmmm...alhamdulillah,skrg ni dah 4 bln berlalu...semua tu mengajar kita untuk banyak bersabar dgn ujian Allah..pasti ada hikmah d sebaliknya......doktor kata,skrg ni kena tggu setahun baru boleh mengandung balik..tp takut jgk sbb byk baca artikel pasal mengandung luar rahim ni,wanita berisiko adalah wanita yang pernah mengalaminya dulu...

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

thanks lizawaty sharing kat sini..hrp pengalaman yg dipaparkan di sini sedikit sebnyk mmberi info kpd org lain agr dpt bertindak awal tangani situasi ni..

utk lizawaty, xper take your time utk ilangkan risau perkara berulang..sy pon sama gak pd mula2nya amat risau if berulang..bykkan doa dan solat hajat..insyaAllah dipermudahkan..ameen

GetahSekerap berkata...

salam...saya tgh risau jgk ni...di awangan-awangan.ptg ni nak jupe doc.mggu lepas patutnye sy pe'od,kali ke3 bile nak pe'od perut saya sgt sakit smpai seram sejuk mcm nak demam,menyucuk2 badan rase sakitnye.so,sy decide jupe pakar sakit puan.then,doc scan nmpk sesuatu diluar rahim.wat test kehamilan,smbil tu doc story ng hubby harap2 keputusanny -ve coz kalau +ve maknenye sy hamil luar rahim.lega -ve wlu sbnarnya kami menunggu dah 8bulan utk menimang chyamata.doc scan lagi,tapi doc tak tau ape yg die nmpk tu...dah scan kat perut,scan pulak melalui bawah utk kepastian.lame gak doc check...akhirnye doc kate ade 2.5cm cyst kat bawah perut..ms doc tekan tu mmg skt sgt.mcm nak meletup rase mke ni...doc suggest mkn ubat..selepas smggu,perut ni asik menyucuk2 aje rasenye...sy risau pasal doc ckp kehamilan luar rahim tu..sy cari info diinternet...smlm ptg sy wat test sendiri.+ve!!sy tak tau nak rase ape...happy or risau...mlm tu ms hubby balik keje muke die nmpk sgt risau...n decide hrni jugak mesti jupe doc.harap2 sumenye ok...sy kena tenang utk hadapi sume kemungkinan...tapi kdg2 rasa lemah juga...doa ku panjat kepadaNya...hanya Dia Maha Mengetahui...

N.M. Noor berkata...

Salam.
Ummu Amri, saya juga salah seorang dari insan yang dipilih ALLAH untuk terima ujian yang berat ni.

Jumaat lepas (12 May), pembedahan selamat dijalankan dan janin beserta tiub kiri saya dah dibuang. Sedih hati hanya Allah yang tahu memandangkan ini kandungan pertama saya.

Saya redha dan saya pasti Allah dah sediakan yang lebih baik untuk saya.

Terima kasih kerana berkongsi cerita.

Wani Hamid berkata...

Saya pun sama 5/5/11 tarikh keramat kandungan 7 minggu dan tiub fallopio kanan dibuang..

Sedih ada kecewa pun ada sbb menanti 2 tahun untuk anak ke-2 sehingga saya mimpi kandungan tersebut anak perempuan sbb yang pertama anak lelaki.

Nak mengandung lagi amat takut.. Doc kt 6 bulan br bleh mengandung tp pengalaman yang dilalui amat perit..

Tp saya Redha.. Mungkin ada hikmah sebaliknya..

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

AiniNOraini,

Thanks follow my blog..takziah atas peristiwa yg sama dan TAHNIAH kerana tabah hadapinya dgn redha.

Jgn sedih yer..sentiasalah positif dan get ready dgn tenang n happy utk da next pregnancy..insyaAllah doa yg berterusan sbg hambaNya akan byk membantu..

guud luck to become a mummy..let me know yer klo dah ada rexeki nnt..

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Wani Hamid,

Thanks follow my blog..

xper jgn takut utk pregnant lagi sekali..

doa yg berterusan serta positif dan bersangka baik dgn Allah akan mmbantu kita menghadapinya dgn baik..

sy dulu pon siap termimpi2..takper itu adalah anugerah kita sbg ibu...sy mendoakan yg terbaik buat Wani..rehat dulu yerk..after 6 month klo ada berita gembira kndly let us know..tahniah atas ketabahan anda

zulina berkata...

salam..cerita antunna menyentuh hati saya, bergenanang air mata dan ingat kembali apa yang saya lalui pd 7bulan yg lalu, pengalaman yang tidak dapat dilupakan pembedahan kandungan luar rahim..saat yang dinanti-nantikan oleh seorang wanita adalah untuk menjadi seorang isteri yang solehah dan seorang ibu kepada anak-anak,apa pun kite hanya merancang, DIA yang menentukan, ujian adalah alat pengukur kesabaran dalam meningkatkan keimanan seseorang, apa yang terjadi ada hikmahnya, apapun kita semua berdoa mohon padaNYA supaya kita diberi peluang untuk hamil secara normal dan dapat anak yang soleh dan solehah,,amin

Izatul Iffah Moktar berkata...

AsSalam..sy xde pengalaman mengandung luar rahim tp sy takut jika sy mengalaminya kerana sy baru shj lepas period dan bdn kurang sihat.adik kt mgn ada isi.sy pun terus search internet.apa yg sy pernah alami ialah sy mempunya cyst di ovari kanan (endometriosis) dikesan sewaktu sy hamil kali pertama.sy operate buang cyst waktu kandungn sy 3bulan.alhamdulillah operation tdk mengganggu baby sy dan dia dilahirkn scr normal.setahun slps tu sy cek cyst ada semula.skali lg sy buang cyst tersebut..sethn juga dah berlalu tp sy msh blum cek.tiada tanda2 atau sakit yg sy alami.period pun tetap tiap bln tp peluang utk hamil tipis..skrg sy sdg berusaha utk anak kedua.semoga ada rezeki utk sy..amin

adyani berkata...

salam...saya pun baru je buat laparoscopy...mengandung luar rahim 8 minggu. buang tiub belah kanan. Kita semua perlu kuat dan tabah hadapi ujian Allah ini. Kita merancang tapi perancangan Allah lagi maha hebat.

sheedaz berkata...

salam.tabah & sabar buat semua wanita.terutama isteri &bakal2 ibu y ingin mnimang chyamata.pelbagai ujian tuhan akn bg kat kita.semua akn dpt.cuma bentuknya shja berbeza.y sama hanya keimanan, ketabahan & kesabaran.banyakn berdoa & ingt tuhan stp saat wlau dimana berada.moga kita dikurniakan kekuatan mghdapi hidup.amin.

Nur aisyah abdul ghani berkata...

Berkongsi juga, saya pon salah seorang ectopic pregnncy.Tak ingat sangat, anggaran dalam 7 weeks tak silap dapat trace preggy luar rahim.Setiap kali scan mesti tak nampak apa2x.Last, pergi swasta, doctor ambil darah & keesokannya doctor inform saya ectopic.Sedih yang teramat, sebab doctor cakap sudah bleeding, so perlu segera operate.Tak henti2x menangis, 1st operati, doctor suntik epidural, tapi yang malangnya, bius tue xberfungsi pada badan saya, terdapat diberi suntikan tidur pula,mengucap then terus tak sedar.Sedar2x nama yang dipanggil2x...Alhamdullh selesai operate,tapi doctor tidak jumpa janin tersebut yang sedihnya.Malang lagi kan??

Then, 2nd day duduk ward, nurse cabutkan tiub kencing, saya cube untuk bangun pas beberapa jam, then nak bangun tetibe terasa gelap sangat dunia ni, (Pengsan la jawabnyer)& xcukup oksigen terus dikejarkan kat emergncy.Samar2x sedar, doctor pakar datang, terus bawak ke bilik scan sebab saya cakap sakit sangat dada sebelah kiri, rupanya masih ada lagi janin tu bila di scan.Allah je tau perasaan saya.Memang da pucat sangat muka time tue, doctor decide operation secepat mungkin selepas 1 jam scan sebab time tu hanya makan biskut sahaja...Mmg tak sanggup dah rasa masuk bilik bedah tu sekali lagi.

2nd operate terus doctor bagi bius tidur..Alhmdllh selamat lagi, cume lemah yang teramat tue tak sanggup.kesan bedah tue panjangnyer seperti operate bersalin.Dah la 1st time preggy n bunting pelamin...sedihnyer... Sekarang dah 9 bulan berlalu, semoga allah berikan saya rezeki..amin..

Cinta hati ku berkata...



Salam...sya salah seorg juga yg mengalami ectopic...bru sebulan sya bt operate...ms tu kndungan saya bru 5 mngu...sdih dan kecewa sgt2 bl dpt th mengandung luar rahim..my b Allah nk bg yg lbh baik lg utk sya..mslh skrg ni sya nk mangandung lg tp sya tkt bnda yg sama brlaku..hrp2 kandungan yg akn dtg xde mslh...doa kan yg trbaik...

zaza berkata...

Sy pn mglami eptopic pregnancy, dan uat laparoscopy...tiub falupio sblh kanan kne buang,kndungan berusia 8 minggu ms tu..sedih, sb xtau pregant sb xg cek wlpn da xperiod 2bln lbh...sb mmg jns period xteratur...so igt xde pape..tp bile mgalami sakit perot yg terok smp xle baring, xle jalan, g klinik doc suh uat upt, and +ve, doc ckp bhya sakit perot klo prgnt, doc bg surat suh refer hospital. ms tu hpy gler sb first prgnt slps hmpr 10bln kawen..mlm tu bleeding, g hsptl kne than wad..ptg esok nye kne operate,,sedigh sb dpt taw prgnt 1hri je...skg da hmpr 2thn operate tp msh xde tnda2 kehamilan :'(

Unknown berkata...

My wife pon doc suspect luar rahim..n kite jauh ngn wife...sakit x pas operation? Kandungn rasa baru 3 mggu...

Tanpa Nama berkata...

sedih baca pengalaman kawan2 kt atas...sy ni dlm kekompiusan sbb 2 minggu lepas sy check UPT -ve then last week ari seni sy check upt +ve lak...excited terus p jmpe doktor klinik swasta tp bile scan xde pn nmpak sac nye. then wat UPT ngan doktor, doktor kata weak +ve, samada peknen o x.. then keesokan ari p klinik kesihatan putrajaya, doktor scan n doktor ckp uterus membengkak means tanda2 peknen, tp sac xde then dia refer ke EPAU hospital putrajaya.. 2 org doktor pakar scan ikut bawah dorg stil xnmpak sac nyer, then doktor suh wat UPT -ve.. tetapi ari ni saya wat UPT pg td sebelum subuh +ve n ni baru buat UPT lg still +ve.. saya amat takut sebenarnya.. happy + risau... ada x yang berpengalaman mcm saya..?

Unknown berkata...

saya juga pernah melalui pengalaman hamil luar rahim yg mana saya menjalani pembedahan utk selamatkan nyawa saya pada feb 2009. waktu tu, simptom paling dahsyat yang menyebabkan saya rujuk doktor sebab banyak ketulan keluar bersama darah period. sebelum tu memang sakit pinggang tak boleh bangun dan beberapa kesakitan yang dirasai di bahagian kiri tepi perut. saya disahkan sudah keguguran dan tiub fallopio kiri di buang kerana dah koyak dalam 3cm.
alhamdulillah, saya dan suami dikurniakan seorang cahaya mata yang bakal berusia setahun 9 jun 2013 ini. walaupun melalui kaedah caesar demi menyelamatkan nyawa kandungan setelah sekian lama menahan kesakitan, saya bersyukur pada Allah kerana anak saya selamat.semoga saya berpeluang untuk memperolehi anak yang sihat secara normal pada masa akan datang.
kepada rakan2 pembaca diluar sana, sentiasa la rujuk doktor kalau ada keraguan dalam hal kehamilan begini.

Tanpa Nama berkata...

Sy mengalami keluaran cecair brwarna coklat gelap selama 2 mngu...td sy prgi cek ngn doc pkar puan, die scan nmpk bnyk cecair di luar rahim n die suspek sy prgnt luar rahim..ikt kiraan doc, sy bru 4 mngu pegnt..tp sy tdk mngalami sebarang skt dibahagian perut..tp sy still risau n x tenang..doc suggest klu x skt prt dlm mse 2 mngu,doc srh bt scan skli lg utk pastikn da de kantung n baby..mudah2an sume nye slmt n bby ade..risau sgt2 cz first baby..

AA berkata...

Assalamualaikum semua,

saja2 blog walking Allah izin terjumpa blog akk ni. Walapun pos akk ni dh lama, tp sy berhajat jg nk share skt pengalaman sy hamil ectopic. Sy sbnrnye rasa lonely dan sedih sgt..terfikir ada ke ibu2 lain yg mcm sy? ada..tp sy x tau siapa, x tau nk cerita dan kongsi mslh yg sama dgn siapa..

bila bca pengalaman akk2 kat sini sy rasa terisi..rupanya ada jgk yg senasib dgn sy.. hamil ectopic pd kandungan pertama..

ceritanya, stlh 4 bln kawin sy disahkan hamil..buat upt test sndr..kemudian terus pegi confirmkn dgn doctor smbl bwk upt tu. Mntk confirmation dr doc.. doc pun check tarikh last period, dan assume kandungan dh msuk 4mggu.. so doc suh dtg 2 mggu lg utk scan.. tp beberapa hr lps tu, sy bleeding.. mula2 assume implantation bleeding je..tp darah makin hari mkn byk dan sakit yg teramat2.. dipendekkan cerita..setelah hmpr 3 mggu bleeding bru doc dpt detect sy ectopic. terus dikejarkan ke hospital sg buloh dan operate. tiub kanan dan janin yg berusia 7mggu terpaksa dipotong.

skrg hya bergantung pd tiub kiri. sy operate pd tarikh Hari Ibu..sedih sgt dgr nurse2 cite tepi sy ms otw nk ke blk operate, ibu2 yg melahirkan baby hr tu akn diberi hadiah oleh pihak hospital..

skrg dh 5 bulan rehat dr pregnant.. sy rasa sht dan ign hamil lg.. mudahan Allah dgr doa sy..diberi keizinan dan peluang utk hamil secara normal..mengalami simptom2 kehamilan normal spt ibu2 lain..

moga Allah dgr doa2 kita.. trauma kehamilan sblm ni msh ada..kdg2 bila period delay dan mula rasa sakit2 di bhgian kiri, sy dh x senang hti..end up, period dtg..

mudahan Allah dgr doa2 kita

kak mona kedai frozen berkata...

sedih tp Alhamdulillah skrg dh jadi emak pon kan.. :)
sy jumpa blog ni masa blogwalk dgn carian 'apa kesan potong tiub fallopio' sbb sy tgh tggu ari nk czer anak ke3 dan doc bg cadangan ikat & potong sbb luka sy ada tanda2 lebnihan protein which is tak baik utk organ dlman sy (takut dlman pon ade lebihan protein yg akan mengikat bhgn2 lain dlm bdn yg tak perlu diikat) huhuhu... takut pulak..

intan berkata...

Salam...sy pun mengandung luar rahim jgk awal tahun hari tu.bulan 3 operate buang tiub masa kandungan 8minggu..cuma nak tanya mcm mana period lepas kita operate ek?regular ke ?

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam Intan, pengalaman saya..period lepas operate adalah kembali mcm biasa malah sy lebih konsisten berbanding sblm nya

Sy berpendapat kesan ke ats period kita bergantung kpd kondisi bdn masing2.

Tanpa Nama berkata...

Salam.. sy pun mengalami hal yg sama.. kalau xkeberatan.. boleh awak kongsi tips ape supplemen awk mkn selepas ektopik ni? berharap sgt awak emelkan ke nndy.diah@gmail.com

Tanpa Nama berkata...

Assalam puan, sy baru 3 hr menjalani pembedahan laparoscopy n tiub kiri dibuang. Kalo x keberatan sudi x pn share brape lama darah slps opt berhenti? Dan apakah amalan pemakanan yg bagus bagi proses penyembuhan luka tersebut... Boleh share terus di sini atau di emel sy syaizazmi_84@yahoo.com

Tanpa Nama berkata...

Salam.. nak tanyer lepas brape bulan yer baru akak pregnant? Xde kesan samping yer kalau pregnant after pembedahan? Camner proses berpantang selepas pembedahan nie yer? Same cam org bersalin ceaser juga ker.. mohon perkongsian dan pencerahan.. ;)

Unknown berkata...

Salam,
Sy mengandung 7 minggu dh didapati ektopic pregnancy. Doc sugestkan buat injection methotrexate. Tp sy takut n xpasti sbb kbykn kes buat laparoscopy.

Unknown berkata...

As salam semua puan,
Saya baru 1 week open operation ectopic.8 weeks pregnant,lewat scan,bleeding inside.tak sedar pun ectopic sebab tak tahu tentang ectopic. Saya hilang darah separuh badan. Sangat kritikal, dan doktor ada cakap terpaksa buang 1 tiub.sangat trauma. Now berpantang lebih dari ibu bersalin.kena extra careful elak pregnant,sebagusnya tunggu 2 years. I just hope to get pregnant normal again. Didoakan semua yang face ectopic be strong,berdoa,stay positive always.
With love n hope,
Madam B WhatsApp 0179734676

Ummi safiya berkata...

Salam ummu amri..haritu kamu open operation jugak ke?bpa lama kamu berpantang..n ble share kamu bepantang cmne?tq in advance

Ummi Jual Vitamin berkata...

Wah.. Perkongsian yang sangat menarik. Tq admin.. Tanda Bahaya Kehamilan. Pengetahuan yang sangat penting untuk ibu yang sedang hamil.

Tanpa Nama berkata...

Salam..puan,saya pn mengalami nasib yg sama. Br 2 minggu menjalani operation laparascopy sbb ectopic pregnt. Blh saya tau berama lama sepatutnya berpantang makan dan bersama suami. Tq

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam..pantang betul2 selalunya 2 minggu sbb doktor bg MC 2 minggu jer.tetapi bab makan cuba pantang utk 40 hari dan jgn wat keje berat utk penjagaan rahim.

Ingt yer selagi masih ada rahim, cuba maksimumkan penjagaan kita spt org2 tua pesan...hihi

Sekian perkongsian saya..
Apa pon byk dptkn maklumat jua drpd doktor dan klinik2.hihi sbb sy cuma bdasarkan pengalaman jer

Wafie ~ Ummu Amri berkata...

Salam..pantang betul2 selalunya 2 minggu sbb doktor bg MC 2 minggu jer.tetapi bab makan cuba pantang utk 40 hari dan jgn wat keje berat utk penjagaan rahim.

Ingt yer selagi masih ada rahim, cuba maksimumkan penjagaan kita spt org2 tua pesan...hihi

Sekian perkongsian saya..
Apa pon byk dptkn maklumat jua drpd doktor dan klinik2.hihi sbb sy cuma bdasarkan pengalaman jer

Unknown berkata...

Assalamualaikum sume sye z berumor 32thn n baru 4 ari lps menjalani pembedahan laparoskopi...klu ikotkn kandungan z daa nk msk 7-8 minggu n z sentiase ase sakit di sebelah kiri perut mcm mencucuk2 n kdg2 kram smpi z kne usap ditempat yg sakit tuh...mase wat test upt on 27/3/16 tunjuk 2 line wlupon yg 1 tuh agk kabur n start dr tuh z ade kua dark stain n kne pki pantyliner...tp on 30/3/16 pg lps bgn tido z ase perut z memulas n bile pg toilet utk kencing keluar drh mcm period tuh n pastuh z tuka pki pad...tp mase kt tmpt keje perut z masih memulas2 mcm sengugut n pinggang z ase nyilu n dlm kul 11.30am tuh z pg toilet utk kencing n tetibe keluar seketul drh tros msk ke dlm bowl...z amek blk ketulan drh tuh utk tunjuk kpd dr pd ptgnya n setelah discan ats dan bwh dr still x npk ape2 meaning dlm rahim kosong n upt +ve n beta hcg increase tiap 48 hours but x tinggila...dr suspect ectopic n for ur info ini adalah kandungan pertama z setelah menunggu hampir 2 tahun on 24/5/16 nih...sedih mmg sedih tp z redho sesungguhnya allah swt lebih mengetahui ape yg terjadi. Z tros direfer ke hosp goment n dmasukkan kt wad n dr ade mengambil drh beta hcg z n dt beritahu sudah menurun dr 2157 ke 1566...dan 2 ari berikutnya dr cek drg beta hcg z n alhamdulillah semakin turun ke 1079.ptgnye z discan oleh dr murali hod o&g di spital ampang n depands on tmpt yg z komplen sakit tuh dr ade npk mcm gestional sac or telur tp dr x sure n suggest to do skop esoknye.tpt jam 9am z dibawa ke blk bedah n jam 1.30pm baru dihantar ke wad.dr beritahu yg tiub sebelah kirivz telah di buang kerana janin yg hampir kecut duduk kt situ.now z cume bergantung kpda tiub sblh kanan n alhamdulillah dr ckp tiub sblh kanan z tuh normal.dr ckp risk utk dpt ectopic nih dlm 20% n if period delay dr soh wat upt cpt2 n klu upt +ve dr soh cpt2 jumpe dr o&g utk scan n tgk sama ada janin di dalam or luar rahim.dr soh plan pregnancy within 6 month time.so now z on mc in 2 weeks time n z berharap dan berdoa sgt2 moge sume yg penah alami ectopic pregnancy nih diberi peluang utk menimang cahayamata secara normal in syaa allah...same2 kite berdoa n memohon ya sesungguhnya allah swt adalah sebaik2 perancang...aaminn

Unknown berkata...

Assalamualaikum sume sye z berumor 32thn n baru 4 ari lps menjalani pembedahan laparoskopi...klu ikotkn kandungan z daa nk msk 7-8 minggu n z sentiase ase sakit di sebelah kiri perut mcm mencucuk2 n kdg2 kram smpi z kne usap ditempat yg sakit tuh...mase wat test upt on 27/3/16 tunjuk 2 line wlupon yg 1 tuh agk kabur n start dr tuh z ade kua dark stain n kne pki pantyliner...tp on 30/3/16 pg lps bgn tido z ase perut z memulas n bile pg toilet utk kencing keluar drh mcm period tuh n pastuh z tuka pki pad...tp mase kt tmpt keje perut z masih memulas2 mcm sengugut n pinggang z ase nyilu n dlm kul 11.30am tuh z pg toilet utk kencing n tetibe keluar seketul drh tros msk ke dlm bowl...z amek blk ketulan drh tuh utk tunjuk kpd dr pd ptgnya n setelah discan ats dan bwh dr still x npk ape2 meaning dlm rahim kosong n upt +ve n beta hcg increase tiap 48 hours but x tinggila...dr suspect ectopic n for ur info ini adalah kandungan pertama z setelah menunggu hampir 2 tahun on 24/5/16 nih...sedih mmg sedih tp z redho sesungguhnya allah swt lebih mengetahui ape yg terjadi. Z tros direfer ke hosp goment n dmasukkan kt wad n dr ade mengambil drh beta hcg z n dt beritahu sudah menurun dr 2157 ke 1566...dan 2 ari berikutnya dr cek drg beta hcg z n alhamdulillah semakin turun ke 1079.ptgnye z discan oleh dr murali hod o&g di spital ampang n depands on tmpt yg z komplen sakit tuh dr ade npk mcm gestional sac or telur tp dr x sure n suggest to do skop esoknye.tpt jam 9am z dibawa ke blk bedah n jam 1.30pm baru dihantar ke wad.dr beritahu yg tiub sebelah kirivz telah di buang kerana janin yg hampir kecut duduk kt situ.now z cume bergantung kpda tiub sblh kanan n alhamdulillah dr ckp tiub sblh kanan z tuh normal.dr ckp risk utk dpt ectopic nih dlm 20% n if period delay dr soh wat upt cpt2 n klu upt +ve dr soh cpt2 jumpe dr o&g utk scan n tgk sama ada janin di dalam or luar rahim.dr soh plan pregnancy within 6 month time.so now z on mc in 2 weeks time n z berharap dan berdoa sgt2 moge sume yg penah alami ectopic pregnancy nih diberi peluang utk menimang cahayamata secara normal in syaa allah...same2 kite berdoa n memohon ya sesungguhnya allah swt adalah sebaik2 perancang...aaminn

Unknown berkata...

Assalam kwn2,,saya nanie umr 37th,nk share jga mengandung luar rahim,,
Di sahkan kehamilan setelah 14tahun x der baby amat mengujakan,hanya Allah saja yg tahu betapa gembira n syukur kami suamiisteri,,5 mgu scan di dapati kantung di dlm rahim n sihat,tp ujian melanda pd 12/4/16 (8 mgu)-saya di sahkan dr pakar kandungan luar rahim dan hampir2 meragut nyawa jika lmbt pembedahan.Akhirnya tiup folopio kanan di buang sbb dh rosak..sedih sgt2...now saya plan setelah 6 bulan ank cuba pregy lagi.harap sgt dpt lgi baby wpn seorang.Doakan saya yer kwn2 yg senasib ..amin3

Tanpa Nama berkata...

Syukur sbb kwn2 masih ada tiub lg untk prgnt..sy 2x alami extopic..dalam hati tuhan je y tahu..2 2 tiub kene potong n now perlu wat ivf utk prgnt..mudah2an ada rezeki utk itu.amin.

GJD-niaga berkata...

Assalamualaikum sahabat ibu,saya br lps menjalani operation czer terbuka(urgent) pd 13Jun 2016 yg lalu kerana kandungan luar rahim pecah bercampur darah beku dan kini masih dalam berpantang.Kiranya ini adalah kandungan ke5 tanpa sedar kerana sebelum ni check pregnant -re.Mula2 agak terkejut dan tak dapat nak ungkap perasaan apabila Dr.GH mengesahkan saya mengandung anggaran 5 minggu kerana 1st period april&mei tarikh lebih kurang sama,namun awal jun dtg period(sangkaan normal&senggugut)mungkin perubahan hormon sebab sibuk urusan pindah rumah&bln puasa.Namun 9jun saya rasa loya2&muntah2,mcm cirit namun rasa sesuatu mengeras mcm batu.Simpton on off sehingga pg 12jun,berulang rasa mcm cirit&rasa kerap gelap mata,sehingga mlm slps waktu berbuka mula rasa sakit bhg belakang badan,sesak nafas &hampir pitam walaupun duduk.Ptg sudah rujuk ke klinik namun suspek mungkin gastrik @senggugut sebab sakit masih on off dan terkawal.Akhirnya dikejarkan ke hospital dan bp mmg tinggi(maybe skt kuat),dirujuk ke O&G dan masuk wad,Dr.mengesahkan saya pregnant cuma agak terkejut sebab setahunya check -re dan period..agak sedih jangkaan misscarrige(sbb bledding byk),hb drop dr 9.8 terus ke 6.+,Akhirnya Dr.Pakar O&G mengesahkan pd pg 13jun kandungan luar rahim telah pecah dan bercampur darah beku hasil daripada detail scan.Terus prepare emergency kecemasan kerana saya telah kehilangan byk darah dan makin pucat.Operation dijalankan kira2 pukul 2.10pm dan selesai dlm 5.05pm dgn bius penuh kena major operation untuk keluarkan darah beku anggaran 1.5pain(maaf jika salah eja) dan cuci rahim kerana kantung kosong,tiup sebelah kiri turut diikat.Kira2 dlm pukul 11mlm br saya sedar penuh,sebelum tu masih mamai..
Setelah 3 hari dpt discaj(16jun) dr hospital namun keesokannya masih bleeding,sekali lg dikejarkan ke hospital namun dpt blk sbb Dr.ckp normal.Namun esoknya setelah pulang ke rumah dr rumah mak,dikejarkan kembali dgn ambulas kerana pendarahan yg byk pd jahitan.
Esoknya Dr.Pakar mengesahkan saya perlu operation kali ke2 untuk mengeluarkan baki darah beku yg masih ada.19jun mlm operation kali kedua setelah berpuasa lebih 24jam kerana byk kes kecemasan ibu bersalin.Namun kali ni bius separu secara epidura,8.30mlm mula di bius..namun bius tidak menjadi hanya kebas separuh(kaki kiri)..mmg terasa sakit semasa luka dicuci dan setiap proses..mmg sakit dan menangis sepanjang operation,Dr.Bius telah memberi ubat tidur untuk hilang rasa sakit namun saya terjaga kembali dan mmg kaki kanan bergerak2 tersentap2 menahan sakit,seterusnya diberi bius tanpa sedar dan bila sedar hanya mampu mengucapkan Alhamdulillah2x,dan menyebut Allahu Akbar,saya ingatkan saya sudah berada di alam lain,menangis sampai tersedu2,terus menangis kerana rasa sakit yg amat di tempat jahitan dan terus di masukkan ke wad.Setelah discaj 21jun masih ada apoint.26jun untuk check jahitan dan tgk kesan lebam pd perut(akibat darah beku),29jun apoin.untuk check jahitan(kerana masih ada darah bercampur air keluar satu lubang kecil) dan buka hujung benang jahitan dan telah lengkap mkn antibiotik.Kira nya 30 jun br mula berpuasa..Kira masih berpantang dlm keadaan trauma akibat operation dan juga melihat darah keluar,Semoga saya tabah dalam menghadapi dugaan serta dapat melupakan perasaan trauma yang di hadapi,pengalaman operation pertama &kedua,sebelum ni hanya bersalin normal.Sakit tak diundang&dirancang,semoga ada rezeki lg untuk mengandung dan melahirkan khalifah dan anak soleh&solehah.Setiap dugaan pasti ada hikmahnya,Allah Yang Maha Mengetahui,Maha Penyayang&Maha Pengampun.

pena abid berkata...

sis kisah kite same..lmbt ckit bkal arwah ..sy pn pecah dh..skng dlm wad kritikal 5/8/16..sy pn dibuang tiub belah kiri..hospital putrajaya

yaya berkata...

kisah saya pun sme...ble check upt +ve... hppy sngt2.... tp hnya smtra... 16/8/2016 perut sya skit... on off... terdetik dlm hty xpnh pun rase sakit mcm nie mse mngdung anak pertma... dh terdetik mndung luar rahim... g klinik private... scan xnmpk kantung... tp dr ckp xnmpk mcm kandungan luar rahim... dh rse lega... tp bile mlm sakit tu berterusan... krem dari dada smpai ke ari2... terus kejut husbnd g ospital... doktor sahkn sy mndung luar rahim n pendrahn dlm perut... klo lmbt mungkin dh arwah... pkul 4pgy operate tiub belah kanan terpkse buang... time ni xpk ape da... sb terlalu sakit... after operate bru rase kehilangan... time nie kandungan dh 6mnggu 6hri... after 2hri operate aku mnglmi pendrhan mybe darah nifas... tp first day pndrhan ade segumpal darah/daging dibaluti wane putih.. sebesar gengam.. time nie xthu pape sya just cuci je... agar2 ape ye... klo darah beku just wane merah..

Fara R. berkata...

Saya pun baru sj lepas buat operation due to ectopic pregncy. Tiub kanan dah pecah and dibuang. Allah je yg tau perasaan ni mcm mn. Dah la ni kandungan pertama. Setiap malam menangis kenapa la aku yg diuji. Semoga kita semua berpeluang merasa saat hamil yg normal seperti org lain. Amin.

Unknown berkata...

awak ok x .. saya pun sama tapi doc xdpt detct..saya bulan 6/16 saya gugur msuk hsptl dan dberi ubt utk keluar sndri,, bulan 9 sy tidak datang haid cek ngtif,dan bulan 3/10 saya start bleeding banyak dan bketul ketul dekat sebulan lebih sampai 10/11 saya pergi jumpa doc prof dia sruh cuci rahim.saya pon cuci rahim la sbb dikata rahim tebal ,selaps 3miggu cuci rahim saya rasa sakit teramat belah kanan,xboleh gerak lasung pergi klinik doc kata apendik ,,refer putrajaya dan scan xnampak ,scan mlalui bawah mmg sakit gila,,doc bgthu urgnt operation .10/12 saya opration dengn slmt tanpa buang apepon ..baby saya dalam ovari.just belah ovri utk kluarkn janin ....smoga awk tabah ye...sy pon mule2 sedih sbb bru cuci rhim sakit xhilg kene oprtion.

Unknown berkata...

semoga smua ibu-ibu kuat..

http://legasikekja.blogspot.my/2017/08/task-21-risiko-tanda-dan-rawatan-saya.html

GJD-niaga berkata...

Assalamualaikum..Alhamdulillah setelah setahun saya disahkan mengandung lagi dan kandungan dah masuk 14minggu.Setakat hari ni semuanya baik dan baru lepas fasa alahan.6Sept nanti akan scan lg untuk check perkembangan kandungan,Semoga semuanya baik.Ikut pesanan Dr.dl lepas 3kali period untuk pastikan period teratur dah boleh mengandung cuma segera check mengandung dan scan jika period lewat untuk pastikan kandungan selamat(untuk kesan awal jika ectopic pregnancy berulang).Semoga semua sahabat ibu kuat dan tabah serta banyak berdoa,Insha Allah dipermudahkan untuk mengandung lagi.

Unknown berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
Eita Pengedar Vivix Shaklee berkata...

semoga ibu terus kuat dan tabah....Ujian untuk orang-orang yg hebat

Unknown berkata...

Assalamualaikum ..maaf bertanya sekarang mcm mn adakah baby selamat..sbb Saya skrng mengalami situasi yang sama ..dktor bagi tarikh untk refer balik

Eyna berkata...

Sya pun 2x jga ektopic tpi yg ke 2 tiub sya tdk d buang cuma di belah sikit dan dikeluarkan kandungan je selepas itu dijahit semula..sedih sgt2 bila dr ckp peluang utk preg lgi tipis dan kemungkinan akan terulang lagi sya sgt berharap boleh preg kerana sya blm pun punyai anak lgi semoga allah permudahkan proses kesembuhan sya dan diberikan peluang utk menjadi seorang ibu suatu hari nanti aminnn.. Pada ibu2 disini ada yg pernah mengalami tiub dibelah dan dijahit semula kongsikan pengalaman ye

Tanpa Nama berkata...

Assalamualaikum puan, Semoga kita diberik kesihatan yang luar biasa . Amin. Saya insan b'gelar suami ingin b'tnya, skrg ni isteri tgh alami hal demikian. Selama 8 hari di ward hospital, lepastu doc lepaskan balik dan isteri masih d arqhkan pergi hospital tiap² minggu utk jlni ujian drh. Tapi isteri skrg tkde rasa sakit² ,ttpi rsa lenguh² bdn shja, . Sblm kena masok wad haritu, isteri telah mengeluarkan ketulan darah yang seumpama daging .boleh puan jelaskan apa harus saya lakukan skrg

  • RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Youtube

    Blogger news

    Blogroll

    About